söndag, november 18, 2007

Dålig rapport från Marine Harvest

Jag har haft riktigt dålig timing när jag har investerat i Marine Harvest och jag hoppas att ingen följt mitt exempel. Q3-rapporten var riktigt bedrövlig, delvis på grund av kända faktorer som lägre priser på lax och problem med sjukdomar. Men resultatet var ändå sämre än förväntat och att döma av olika kommentarer i Norge så är det nog risk för en fortsatt nedgång. Det är möjligt att Marine Harvest har operationella problem som gör det till en tveksam investering. Förhoppningsvis hjälper det med en ny ledning, och den nuvarande (tillfälliga) chefen har köpt aktier efter rapporten, så jag hoppas på en förbättring.
Mitt motiv för att köpa aktien är egentligen betydligt långsiktigare än vad som reflekteras i en kvartalsrapport: dyrare livsmedel på grund av en ökad global efterfrågan i kombination med utfiskning av haven borde långsiktigt leda till relativt höga priser på odlad lax. För tillfället är laxodlingen i framförallt Chile drabbad av smittsamma sjukdomar, det återstår att se om det leder till någon prishöjning. Eftersom Marine Harvest är den största globala aktören inom laxodling så minskar riskerna med sjukdomsproblem, om utbudet från ett produktionsland minskar så bör det delvis kunna kompenseras av högre priser på fisk från andra länder.
Jag väljer att ligga kvar med mitt innehav, men jag avser inte att öka innehavet på dessa prisnivåer.