söndag, januari 29, 2012

Ska man oroa sig över Baltic Dry Index?

Dags för årets inlägg, jag skriver regelbundet en gång om året.

Temat får bli konjunkturen, eller mer specifikt den senaste utvecklingen av Baltic Dry Index (BDI) som brukar ses som en bra tidig indikator för konjunkturen. BDI är ett index för torrlastfraktpriser, dvs priserna för sjötransport av till exempel malm och kol. Eftersom dessa är insatsvaror i senare bygg och industriproduktion så kan det ge en tidig vink om hur produktionen kommer att utveckla sig på några månaders sikt.

Därför kan det ses som något oroväckande att BDI har rasat mer än 50% bara under 2012. Räknat från toppen i oktober har det tappat två tredjedelar. Detta skulle man alltså kunna tolka som att ekonomin håller på att bromsa in kraftigt. Det saknas inte heller oroande tecken inte bara från Europa men även från den kinesiska byggsektorn som har hjälpt till att driva på den globala ekonomin de senaste åren.

Men troligen så ligger förklaringen huvudsakligen på utbudssidan snarare än efterfrågan. För 2012 väntas leveranser av nya fartyg motsvarande 22,7% av den befintliga flottan. Vissa bedömare ser det också till viss del som ett tillfälligt fenomen orsakat av det kinesiska nyårsfirandet som sänker efterfrågan, samtidigt som rederier sett till att få leveranser vid årsskiftet av skattetekniska skäl. Man kan dock notera att tidigare årsskiften inte har givit någon nedgång av liknande proportioner.

Om det är utbudssidan som har sänkt torrlastpriserna så slipper vi dra slutsatsen att ekonomin är på väg ner, däremot så lär det orsaka en del problem i banksektorn när skuldtyngda rederier går i konkurs. Första exemplen har redan dykt upp.
Samtidigt är detta bara ett exempel på hur kreditexpansionen har drivit på både konsumtion och investeringar de senaste åren, så anledning till oro finns såklart i alla fall.