onsdag, november 08, 2006

Kapitalisera på miljön

Min filosofi för att hitta långsiktigt bra investeringar är att identifiera viktiga trender och hitta bolag som bör kunna gynnas av dem - busenkelt! Synd att det oftast går åt pipan i alla fall....
Så miljöproblemen borde vara en bra (hmm...) trend att tjäna på. För tillfället funderar jag på att öka min investering i Opcon som är verksamma inom flera alternativa energiproduktionssystem, bland annat med en intressant produkt för energiutvinning ur spillvärme som är på väg ut på marknaden. Det bästa är nog att man redan tjänar hyfsat med pengar.
Vindkraft har jag redan investerat i genom tyska Repower, det har varit väldigt lyckat eftersom värderingen av vindkraft-aktier har gått upp kraftigt, man tackar och tar emot!
En annan intressant investering är Tricorona som är på väg att koncentrera sig mer på handel med utsläppsrätter. Om man får hoppas på en fortsatt satsning globalt på marknadslösningar på miljöproblem så ligger det helt klart i tiden.
Jag funderar också på att försöka profitera på den hejdlösa utfiskningen av världshaven. Panfish som är ett av de större fiskodlingsföretagen kan vara ett bra alternativ.