onsdag, december 02, 2009

GMs mål uppnått? Vad kan Hyundai uppnå?

NyTeknik klargör en intressant bakgrund till Saab-affären idag, GM har tydligen uppnått sitt syfte och redan sparat ett antal miljarder genom att omförhandla kontrakt med återförsäljarna. Med den förklaringen i bakhuvudet så känns det ännu osannolikare att det ska bli någon försäljning av Saab.

Jag har noterat att Hyundai anges som en av de intresseraded köparna av Saab. Som Saabägare (av en bil alltså) så hoppas jag naturligtvis på att Saab ska överleva, men som Hyundai-ägare (aktieägare alltså) så är jag inte så exalterad över att köpa Saab. SvD är skeptiska till att GM skulle sälja pga att Hyundai är en för farlig konkurrent, där tror jag nog att de har överskattat Saab ganska rejält. För GM eller Hyundai så handlar Saab inte om mer än 1-2 procent av volymen, så det gör varken från eller till om man säljer till Hyundai. Då är det mer problematiskt att sälja till ett kinesiskt bolag som verkligen behöver teknisk kompetens för att kunna konkurrerar på världsmarknaden, vilket jag kommenterat tidigare.

Målet för Hyundai skulle vara att ta sig in i premiumsegmentet i Europa. I övriga världen är man på god väg med Genesis-modellerna, men i Europa har Hyundai bedömt att konkurrensen är för svår, framförallt med Audi, BMW och Mercedes kan man förmoda. Det som gör mig mest tveksam är framförallt Saabs ekonomiska track-record som får affären att se rejält riskfylld ut. Det Hyundai kan få ut av köpet är ju framförallt varumärket. Teknik, återförsäljarnät och produktion/utveckling i Trollhättan som kan ha ett värde för en kinesisk köpare är av marginell betydelse för Hyundai.

Med tanke på att Saab för tillfället har ett relativt nytt modellprogram med nya 9-5, 9-4X och 9-3X så kan det kanske gå att hålla försäljningen uppe runt 100000 de närmaste åren med en stabil ägare i ryggen. På utvecklingssidan är det högsta prioritet att ta fram en ny 9-3. Med Hyundai som ägare torde den bygga på Hyundai Sonata som är på gång med en ny generation. Det kan kanske leda till en viss fördröjning att byta till en ny plattform men på två år eller så bör man se till att få den på marknaden. 9-5 och 9-4X går säkert att sälja i 5-6 år med en facelift under perioden, hur länge de får leva kvar beror på hur mycket Hyundai vill investera i utveckling i förhållande till hur mycket man kan spara genom att flytta till en gemensam Hyundai-plattform.

Men om det övergripande målet är att komma in på framförallt den europeiska premiummarknaden så bör man rimligtvis utveckla Saabmodeller baserade på Genesis-plattformen, så vi borde få se en bakhjulsdriven(!) Saab inom några år. Men jag tror att det kommer att ta ett antal år innan man får ordning på modellprogrammet, delvis för att 9-5 är över fem meter lång, så man kan knappast bygga en större bil för att komma högre upp i premiumsegmentet. Dessutom återstår det att se hur Genesis står sig gentemot Saab 9-5, det kan ju mycket väl vara så att Saabs (dvs Opels) plattform är bättre, och att man kanske får vänta till nästa generation av Genesis innan det är lönt att byta plattform.

I slutänden handlar såklart allt om pengar, så om Hyundai kan få fördelaktiga samarbetsvillkor med GM för de närmaste fem åren när man behöver samarbeta om teknik och produktion så kanske det kan gå ihop.