fredag, mars 09, 2007

Brottsligt korkat!

Jag har undrat över hur bedrägerierna mot internetbankerna egentligen kan lyckas med att få ut kontanterna i handen utan att man kan enkelt kan spåra dem. Man kan ju inte bara överföra pengarna till sitt eget konto, det vore enkelt ju busenkelt att spåra. Svaret är tydligen att man lurar folk att ta emot pengarna från ett bankkonto man tagit kontoll över och föra dem vidare till ett utländskt konto.
Jag förstår inte hur folk är funtade som går med på ett sådant upplägg, man kan inte gärna vara så naiv att man tror att någon som ägnar sig åt lagliga affärer ska erbjuda ett antal procents provision bara för att få utnyttja en privatpersons bankkonto. För ett riktigt företag med legitim verksamhet är det knappast något problem att genomföra banktransaktioner.
Säkerheten i banksystemet bör kunna bygga på spårbarhet, så att man kan se vart eventuella stulna eller felöverförda pengar har tagit vägen - de banker som i slutändan inte kan redogöra för vart pengarna tagit vägen kan inte betraktas som seriösa och därmed borde det ställas mycket högre krav för överföringar till dem. Jag vet inte hur pass enkelt det är för bankerna idag att hitta och bura in hjärnorna bakom bedrägerierna, men om man hjälper till genom att upplåta sitt konto så är man defintivt medskyldig, även om man bara är korkad. Det låter betryggande att rättvisan når fram till dem i alla fall.

Det påminner för övrigt en del om Nigeriabrev, ett typiskt brev kan lyda ungefär så här med en väldigt fri översättning/sammanfattning:
"Hej!
Jag är prins X och från land Y och min framlidne far har sugit ut sitt folk under många år och samlat ihop en stor förmögenhet. Nu behöver jag hjälp att föra ut denna förmögenhet så att jag kan flytta till Las Vegas och leva resten av livet i sus och dus medan folket svälter, kan du hjälpa mig..."

De som blir lurade av ett dylikt brev får skylla sig själva, inte bara för att det är föga begåvat att gå på det...