torsdag, mars 08, 2007

Spekulationer om Metro i Dagens Industri

I gårdagens DI (inte på webben) så spekulerade några analytiker om en eventuell styckning av Metro där den svenska delen skulle kunna värderas till 3-5 miljarder kronor om jag tolkar kommentarerna rätt.
Metro Sverige hade ett rörelseresultat på 17 MUSD 2006, dvs ca 120 Mkr. Om man klassas om till tidning istället för annonsblad blir det ytterligare uppemot 35 Mkr i vinst, och avskattas reklamskatten för tidningar så blir det ytterligare ca 20 Mkr så det finns en del uppsida på skattesidan som skulle få nyckeltalen att se betydligt bättre ut.
En värdering på 25-40 gånger fjolårets rörelseresultat låter såklart lite högt, men med Bonniers (eller möjligen Schibsted) som köpare så finns det en klar uppsida i form av minskad konkurrens med högre annonspriser och även en nedläggning av förlustbringande City som skulle kunna motivera det priset. Sedan kan man fråga sig om konkurrensverket har samma uppfattning som skatteverket: att Metro inte är en tidning...
Samtidigt får Metro mer än 25% av sina intäkter från internationella kunder så det finns ett tydligt värde i att hålla ihop den internationella gruppen. Därför tror jag egentligen inte att det är så troligt att man säljer ut svenska Metro, och om det sker så bör det bli en liknande modell som man har i Finland med franchising-kontrakt som ger Metro international fortsatta intäkter. Lyckas man med det och får ett pris över 3 miljarder så borde det definitivt lyfta Metro-aktien. Metro kommer troligen att gå med vinst i år även utan de svenska upplagorna.