tisdag, februari 27, 2007

Aktietipssidor

Aktietipssidor som aktietips.com (VCW) och di börssnack har inte särskilt högt anseende, men det går faktiskt att hitta en hel del bra tips där. Det gäller bara att filtrera bort de 95% av inläggen som är helt substanslösa och undvika att läsa om de mest uttjatade aktierna, t.ex Pricer och Switchcore. Men det finns en hel del kunnigt folk som skriver där – 30 procent av besökarna på VCW förvaltar mer än en miljon enligt uppgift, så det är inte bara aktienoviser.
Jag har själv fått en hel del inspiration från olika skribenter på VCW, vilket har givit mig anledning att läsa in mig på olika intressanta bolag. Det är framförallt det man kan få ut av tipssidorna; genom att hitta de skribenter (ofta 'gröna') som skriver bra analyser med liknande placeringsfilosofi som jag har själv så går det att hitta intressanta bolag på ett tidigt skede. Personligen föredrar jag VCW före di.se, jag tycker att det är smidigare att få fram alla inlägg om en viss aktie på en gång och dessutom är jag delägare genom mina Nordnet-aktier. :)
Det är bara att läsa lite av de gröna inläggen och söka på sina egna aktier så ser man snart vilka skribenter som är pålästa och har bra ideer.

Som en nostalgibonus från en som varit med ett tag så listar jag tre VCW-legender från 90-talet:
Hans G:son Linder (enligt rykten samma personer som senare startade Stockpicker)
löparn (kommentarer överflödiga, se www.loparn.com)
IM Belle (vann en fingerad placeringstävling genom placeringar på innovationsmarknaden med en helt osannolik avkastning)