lördag, februari 17, 2007

Rapportsäsongen

Jag måste erkänna att mitt liv till viss del faktiskt styrs av rapportperioderna för börsbolagen. Inte så att min mentala kalender i första hand rutas in av det, men jag har under de senaste decenniet i allt högre grad gått mot att planera mitt arbete så att jag ska ha tid över för att läsa igenom de viktigaste kvartalsrapporterna. Lite grann som med fotbolls-VM...
Nu har de flesta av boksluten för 2006 kommit in och de flesta siffror har varit riktigt bra. Den goda konjunkturen verkar hålla i sig och det hänger inga alltför mörka moln över börsen.
Sedan kan man fascineras av en del kursreaktioner, när stora genomanalyserade bolag som SKF och Electrolux kan går upp med tvåsiffriga procenttal på en dag.
För egen del har det varit ömsom vin ömsom vatten, med Sandvik som höjdpunkt och MTG som bottennapp.
Men framförallt så känns det som det är dags för en rejäl översyn av portföljen, då är det bra att ha ny information att utgå ifrån. Jag ska försöka återkomma till det...