lördag, februari 17, 2007

Metros bokslut

Det var skönt att se att Metro lyckades gå med vinst, och den initiala reaktionen från analytiker och handlare var positiv men sedan har aktien rasat av någon anledning. Jag tycker rapporten var bra och tror att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta i år eftersom det egentligen inte finns några tecken på att den starka annonskonjunkturen kommer att vika. I Sverige kommer förhoppningsvis förbättringar i riksupplagan att uppväga den hårdare konkurrensen i storstäderna. I nordeuropa bör resultatet stärkas genom att förlusterna i Finland och Polen inte tynger längre (förutom en engångskostnad för Polen i Q1). Den största förbättringspotentialen finns nog i Sydeuropa som är det största affärsområdet där Frankrike och Spanien definitivt verkar vara på rätt väg. Kan man göra samma vändning i Italien så kan säkert Sydeuropa leverera ett bra resultat. Målsättningen om ett nollresultat i USA tvivlar jag på att man når, men förlusterna bör komma ner ordentligt. Totalt så tror jag det är realistiskt att nå ett rörelseresultat över 30 MUSD under 2007 i de länder man är verksamma idag vid oförändrad dollarkurs. Sedan är det såklart möjligt att det tillkommer nya länder vilket kan sänka vinsten en del.

Som internetjunkie så måste jag självklart kommentera online-strategin också, även om Metros online-verksamhet är helt marginell från ett ekonomiskt perspektiv. Samtidigt så kan man konstatera att andra företag som Schibsted har varit väldigt framgångsrika på internet och bidrar starkt till vinsterna, så där finns en uppenbar potential för Metro. Att döma av det som står i rapporten så kan det bli en vidare-utveckling av den medborgarjournalistiksatsning man har gjort i Stockholm genom att dela ut avancerade mobiltelefoner till privatpersoner och ge dem en snabbutbildning. Det känns som något som ligger rätt i tiden nu när alla ska ägna sig åt att blogga och få sina egna '15 megabytes of fame'. :-)
Det ser dock ut att dröja mer än ett halvår innan den nya online-satsningen kommer igång.
Från ett ekonomiskt perspektiv så ser det ut som ett steg mot att satsa på lokala annonsmarknader. Hur det kommer att utveckla sig blir intressant att se, det är såklart en stor potentiell marknad, men det är inte så säkert att Metro på allvar försöker ge sig in på den marknaden. Men i princip borde det inte vara så komplicerat att exempelvis trycka separata upplagor för olika svenska städer...