tisdag, februari 20, 2007

Fotbollstips

Eftersom jag inte har någon annan intresserad människa till hands att diskutera fotboll med (livet är hårt för asociala datornördar :) så får jag väl skriva i min blog istället. Men faktum är att jag har lyckats gå med ett hyfsat starkt plus på sportsbetting de senaste åren. I ärlighetens namn så beror det till stor del på generösa erbjudanden från spelbolagen om gratisbet och bonusar och till en del på tur. Min ödmjukhet förbjuder mig att åberopa skicklighet även om jag faktiskt lyckats vinna på Supertoto ett par gånger och tippade på Elfsborg som svenska mästare ifjol.

I år satsar jag dock på att Malmö FF kan ta hem allsvenskan. De har en stark trupp, pengar i kistan för eventuella förstärkningar och enbart allsvenskan att koncentrera sig på. Elfsborg och AIK ser jag som huvudkonkurrenterna, men de ger något sämre odds. Däremot har jag satt lite pengar på Elfsborg som Royal league-vinnare till odds 10 på Bet24. Det kan vara värt en chansning med tanke på att Elfsborg har fått hyfsade resultat på försäsongen James Keene verkar vara i form.

Rent generellt så är det betydligt svårare att tjäna pengar på spel än på aktier eftersom det i grund och botten är ett nollsummespel minus några procent marginal till spelbolagen. Men om man konsekvent utnyttjar deras erbjudanden så bör det vara möjligt att åtminstone få ett positivt väntevärde på sina satsningar. Exempelvis kan man spela på Unibets supertoto XXL (när det finns pengar från tidigare veckor i potten) några dagar i förväg och få 15% cashback på insatsen. Fast chansen att vinna en högvinst är ju fortfarande låg. Det man definitivt kan säga är att man bör undvika svenska spel om man vill tjäna pengar, de kommersiella bolagen ger betydligt bättre odds. Men vill man stödja breddidrotten istället för toppen så kan svenska spel ändå vara rätt val.
För övrigt kan Unibet-aktien vara en intressant placering, värderingen verkar inte orimlig vid en första anblick så jag avser att titta närmare på den.