onsdag, februari 28, 2007

Dags att öka i Metro?

Jag har funderat en del på att öka i Metro eftersom kursen gått ner kraftigt efter rapporten som egentligen var bra. Jag har försökt att skaffa en överblick över hur utsikterna ser ut vilket inte är så lätt med tanke på att Metro är verksamt i så många olika länder.

Det största problemet för Metro är den ökande konkurrensen på många marknader, det tycks finnas väldigt många som vill satsa kapital på att ge ut gratis- eller lågpristidningar. I vissa fall är det förståeligt och kan säkert bli bra investeringar, t.ex Metro i Indien som lanseras av indiska medieföretag för att hindra Metro International från att komma in på marknaden. Andra satsningar verkar ganska huvudlösa, t.ex isländska Dagsbrun som satsat på danska marknaden där det nu finns fem gratistidningar och trycks fler tidningar än det finns läsare i exempelvis Köpenhamn. Dessutom är de på väg med en tidning i Boston och kanske flera amerikanska städer och möjligtvis även Sverige, knappast de enklaste marknaderna att slå sig in på. Att få lönsamhet i en sådan satsning låter väldigt avlägset.

Jag tror man kan förvänta sig att flera av de mest tveksamma projekten blir ganska kortlivade med tanke på att det är få gratistidningar som klarat av att visa vinst. De som har bäst möjligheter att lyckas är medieföretag som antingen har en global närvaro eller redan är starka på den lokala marknaden och därigenom kan samordna annonsförsäljningen. Men det innebär inte att det är enkelt, se t.ex. Bonniers förluster för City. För Metro, som är den enda gratistidningen med en global närvaro, så finns en klar fördel genom att man kan få ett bidrag från internationell annonsering och globala kostnadssynergier.

Trenden för tillfället är att det startas väldigt många gratistidningar, men om annonskonjunkturen försvagas så lär det bli en snabb utslagning av de svagare aktörerna.
Ökad konkurrens är inte bara negativ, det ger också en ökad acceptans för gratistidningar som annonsmedium, vilket kan vara viktigt i exempelvis Italien där de prenumererade tidningarna har lyckats utesluta gratistidningar från läsarstatistiken.

En annan intressant utveckling för Metro är att man numera även samarbetar med Metro i Belgien om internationell annonsförsäljning (sedan tidigare har man ett samarbete med Metro i England; dessa tidningar har inga ägarband till Metro International).
Exakt hur stor del av intäkterna Metro International tar är svårt att veta, men det mesta bör bli ren vinst. Med tanke på att Metro-kopior med lanserats under 'Metro'-namn i bland annat Indien, Kina och Polen så kan det finnas utsikter för att nå en större global annonsteckning i framtiden utan någon kapitalinsats eller risktagande. Vinstpotentialen är naturligtvis inte lika stor som med egna tidningar, men med tanke på hur många andra som satsar på nya tidningar så kan det nog vara klokt att vara mer defensiva och satsa på att generera vinster de närmaste åren. Det kan förmodligen uppstå möjligheter att köpa in sig i tidningar på nya marknader vid senare tidpunkt, som man tidigare gjort i St Petersburg. I synnerhet om konjunkturen viker så kan det bli möjligt för Metro att expandera på ett billigare och mindre riskfyllt sätt än att starta egna tidningar.

Jag har tagit en snabb titt i annonsprislistorna och konstaterat att Frankrike sticker ut med ca 2-3 gånger högre priser än i Sverige för en nationell annons, medan exempelvis Spanien ligger på liknande nivå som Sverige. Det visar tydligt att det finns en potential om man kan få in fler annonssidor i Frankrike och minska rabatterna som säkerligen ges på många håll.

En annan potential är online-verksamheten, men där tror jag inte att det blir några vinster att tala om förrän 2008 eftersom det lär ta ett tag att få större mängder besökare till webtidningarna och statistik över det. Dessutom ska online-delen lanseras om med start i höst med mer användargenererat material, så innan dess tror jag inte att det kommer gå mer än jämnt upp. Jämför man med andra tidningar som DN och Aftonbladet som har över 10 procent av annonsförsäljningen från internet så är det tydligt att det finns en stor potential att stärka vinsten eftersom Metro har ett publiceringssystem som gör det väldigt enkelt att använda samma material på internet som i papperstidningarna. Det bör gå att öka vinstmarginalerna med flera procent för Metro genom online-publicering redan 2008.

Sammanfattningsvis ser jag Metro som en av de intressantaste långsiktiga investeringarna på börsen.