söndag, februari 18, 2007

Bostadsmarknaden

Att det blir svårare och svårare att hyra bostad i framförallt storstäderna i Sverige är definitivt ett problem för arbetsmarknaden. Jag har själv tvekat om att söka tidsbegränsade jobb utomlands eftersom jag förmodligen måste sälja min bostad och betala en rejäl reavinstskatt.
Nuvarande regering verkar vilja sänka fastighetsskatten och istället höja vinstskatten vilket ytterligare minskar rörligheten, både genom att det blir en högre tröskel för att sälja och genom att priserna pressas upp för dem som vill köpa sin första bostad. Det verkar som om regeringen är mer intresserade av medelklasspopulism som gynnar de etablerade i samhället. Det är naturligtvis deras kärnväljargrupp, men det kan kosta dem arbetslöshetsmålen.
Personligen skulle jag mycket hellre investera i andras bostäder (dvs ett hyresfastighetsbolag) än min egen, eftersom det skulle öka rörligheten både för mitt kapital och mig själv. Det skulle med andra ord bidra till en effektivare samhällsekonomi.