lördag, februari 10, 2007

Metroaktier

När jag ändå varit inne på Metro så passar jag på att lägga upp lite bakgrund till den investeringen. Jag har varit delägare i större eller mindre utsträckning under större delen av aktiens börshistoria. Under nedgången i höstas ökade jag mitt innehav rejält så nu hoppas jag på en stark utveckling, närmast på agendan är Q4-rapporten som kommer nästa vecka.
Metro Sverige är väldigt framgångsrikt och om man skulle komma i närheten av samma andel av reklammarknaden i andra länder så skulle Metro kunna bli ett fantastiskt företag. Men på de flesta marknader så verkar det vara betydligt svårare att få acceptans för gratistidningar som reklammedium vilket kanske inte är så förvånande.
Personligen tror jag att gratistidningar har en ganska ljus framtid. Orsaken är framförallt att jag tror det blir allt svårare för reklamköpare att nå ut till konsumenterna i takt med att mediekonsumtionen flyttar till internet och sker på konsumenternas villkor i högre grad. Gratistidningar får man precis när man har tid över och ger därför ett mervärde för läsaren. Prenumererade tidningar och reklam-TV-kanaler kommer med stor sannolikhet att få mindre av konsumenternas tid. Dessutom blir det tekniskt allt enklare att spola förbi TV-reklamen. Den reklamkanal som ökar snabbast är såklart internet. När det gäller internetreklamen så kan man konstatera att Google är otroligt framgångsikt eftersom man lyckas skapa ett mervärde för konsumenterna genom att reklamen är relevant och diskret. Banners och pop-ups däremot upplevs nog som störande av de allra flesta, därför finns numera pop-up-blockerare och reklamfilter integrerade i webbläsare (i alla fall Firefox).
Med andra ord är det ett fåtal reklamkanaler som ser ut att ha en ljus framtid, framförallt sökordsannonsering på internet som totalt domineras av Google (börsvärde ca 150 miljarder dollar...).
Gratistidningar är också lovande, genom att det inte finns några uppenbara hot mot dem, förutom att en del läsare i framtiden kanske föredrar att använda mobilt internet för att läsa nyheter. Men en papperstidning är på många sätt mer bekvämt.
Detta har naturligtvis inte bara Metro kommit på, utan många gratistidningar med ett liknande koncept har följt i Metros fotspår. Det betyder naturligtvis hård konkurrens på många marknader, men framförallt visar det att många mediebolag har identifierat gratistidningar som en viktig framtidsmarknad. Och på den marknaden är Metro inte bara först, utan även störst med ca 30% av maknaden globalt. Dessutom är man en av de få aktörer som lyckats få lönsamhet på gratistidningar.
Idag får Metro nästan 30% av sin reklamförsäljning från kunder som köper kampanjer i flera länder, vilket tydligt illustrerar skalekonomin i affärsmodellen på intäktsidan.
Dessutom finns det en skalekonomi på utgiftsidan, bland annat inom pappersinköp, journalistiskt innehåll och publiceringssystem för de websiter som lanseras nu. Förhoppningsvis ska detta visa sig i resultatet redan i år. Jag har lagt med en bild som illustrerar Metros omsättning och resultat beräknat över löpande 12-månadersperioder som tydligt visar hur tillväxten har varit stark, i alla fall räknat i dollar, medan resultatet inte alls har följt med. Det beror delvis på satsningar på nya marknader vilket kostat pengar och delvis på andra problem, t.ex drabbades verksamheten i Spanien av management-problem vilket drog ner resultatet väldigt mycket.


Förhoppningsvis kommer resultaten nu att bli positiva från och med nu. Men den verkliga potentialen ligger i en ökande marknadsandel för gratistidningar i andra länder. Med tanke på att försäljningen i Sverige 2005 var tre gånger så stor som i hela Frankrike, och mer än en fjärdedel av hela försäljningen
så finns det uppenbart en stor uppsida. Dessutom finns det utrymme för fler än en gratistidning på varje marknad om en större andel av reklampengarna satsas i gratispressen. I ett sådant scenario är Metro en trolig vinnare genom sina skalfördelar och sitt trackrecord av att skapa lönsamma tidningar.
Aktien är inte billig sett till ekonomiska nyckeltal och framtiden är svårbedömd, men med den potential som finns att skapa en framgångshistoria i stil med H&M eller IKEA så hoppas i alla fall jag att den ska bli en bra investering på lång sikt.